Czy lepiej wybrać koło dojazdowe czy zapasowe w podróż?

Podróżowanie domaga się stałej uwagi, aby nie dać się zaskoczyć tym, co może znaleźć się na jezdni. Każdy kierowca wie jak uciążliwe jest przebicie opony. Dziury i koleiny są niestety na polskich drogach codziennością. Dlatego, poza posiadaniem opon letnich lub zimowych ważne jest to, by wyposażyć się w koło zapasowe klasyczne lub w koło dojazdowe.

Czym jest koło dojazdowe?

Koła dojazdowe, czyli tak zwane dojazdówki to specyficzny rodzaj kół zapasowych. Jest to typ ogumienia awaryjnego, skutecznie zastępujący koła zapasowe. Kupując takie koło trzeba jednak liczyć się z tym, że nie jest ono przeznaczone na dłuższe odległości i dłuższą trasę. Otóż, opony dojazdowe powstały wyłącznie po to, by umożliwić po awarii jak najszybszy dojazd do zakładu wulkanizacyjnego, żeby naprawić opony, które były wcześniej uszkodzone. Są to jednak koła popularne, ze względu na to, że są małe i niedrogie. Można je przewozić w niewielkich bagażnikach, nawet gdy znajduje się w nich instalacja gazowa. Poza tym, koszt zakupu takiego koła jest rzeczywiście niższy niż środki jakie trzeba byłoby przeznaczyć na nabycie klasycznego koła zapasowego.

Wygodne przechowywanie to spora zaleta, jednak należy też zdawać sobie sprawę z tego, że mały rozmiar z drugiej strony ogranicza właściwości jezdne samochodu. Na zapasowej oponie dojazdowej lepiej nie wyprzedzać przy dużych prędkościach. Maksymalna prędkość wynosi do 80 kilometrów/h, po jej przekroczeniu można wpaść w poślizg.

Pełnowymiarowe koło zapasowe

Koła zapasowe są równie chętnie wybierane ze względu na to, że mają klasyczny rozmiar. Opona zapasowa ma wymiary tej opony na jakiej porusza się auto. Po przebiciu opony uszkodzone koło można później naprawić w dogodnym momencie, podróżując na zapasowej oponie praktycznie bez żadnych ograniczeń.

Sporym minusem jest jednak to, że koła zapasowe mają duże rozmiary i nie zawsze da się je zmieścić w każdym bagażniku. Trzeba też liczyć się z tym, że jeśli koło zapasowe przechowywane jest na dnie bagażnika to nie będzie po nałożeniu jak nowe. Bieżnik nie będzie zużyty, lecz guma ulegnie starzeniu się.

Koło dojazdowe czy koło zapasowe?

Pytanie o to, czy lepiej zaopatrzyć się w koło dojazdowe czy w koło zapasowe jest tak naprawdę pytaniem jakie każdy kierowca musi zadać sobie indywidualnie. Koła dojazdowe są tańsze i można je przechowywać w każdym samochodzie. Tak czy siak, po nałożeniu klasycznego koła zapasowego trzeba zgłosić się do wulkanizatora. Dlatego wiele osób decyduje się właśnie na koła dojazdowe, ponieważ wiedzą że łatwe możliwości przechowywania wiążą się z samym komfortem podróży. Natomiast, kiedy komuś nie przeszkadza poruszanie się na kołach zapasowych to ten typ kół może oczywiście wybrać. Coraz częściej jednak można spotkać się z tendencją, że wybierane są koła dojazdowe. Ich praktyczne zastosowanie i niski koszt przekonują do zakupu.

Warto więc dokładnie rozpatrzyć swoje preferencje co do codziennego eksploatowania samochodu, by podjąć dobrą decyzję. Aczkolwiek, rozsądek bardziej podpowiada zaopatrzenie się w opony dojazdowe.

Podobne artykuły

Dodaj komentarz