Czym jest webasto?

Układ ogrzewania postojowego to układ łączący agregat grzewczy, układ chłodzenia silnika oraz układ wentylacji do podgrzania silnika i kabiny pojazdu, bez potrzeby uruchamiania silnika. Jakie są wady i zalety układu tego typu, oraz czy warto zainstalować układ tego typu w swoim samochodzie? W tym artykule postaramy się odpowiedzieć na te pytania.

Na czym to polega?

System ogrzewania postojowego łączy ze sobą kilka układów w celu ogrzania silnika i kabiny samochodu. Układ webasto składa się z agregatu grzewczego, którym zazwyczaj jest mikro silnik spalinowy, oraz elementów układu chłodzenia silnika, a także elementów wentylacji kabiny. Agregat grzewczy podłączony jest do układu paliwowego, z którego pobiera paliwo w celu spalenia. Spalanie to generuje ciepło, przez co agregat zaczyna nagrzewać swoje elementy cieplne. Następnie agregat uruchamia obieg płynu chłodniczego silnika. Agregat ogrzewa wodę, która krąży po silniku ogrzewając go. Ciepło jest także przekazywane do układu wentylacyjnego kabiny, dzięki czemu kabina jest ogrzewana w środku do optymalnej temperatury. Cały system jest w stanie ogrzać pojazd w czasie około 20 – 25 minut. Urządzenia o mocy 4 kW potrafią pobrać około 0.2 litra na pół godziny pracy, co w wypadku aut z silnikiem diesla jest bardzo opłacalne, ponieważ Diesle zimą pobierają dużo więcej paliwa gdy silnik jest zimny.

Zalety i wady ogrzewania postojowego

Zaletą tego systemu jest zmniejszenie spalania zimnego silnika, a także wydłużenie jego żywotności. Kolejną niewątpliwą zaletą jest posiadanie ciepłego wnętrza samochodu zimą, co sprawia że podróż do pracy jest komfortowa. Co ciekawe, układ tego typu potrafi także chłodzić wnętrze pojazdu latem, dzięki wykorzystaniu układu chłodniczego silnika. Kolejną zaletą takiego układu jest możliwość podgrzewania samochodu tylko wtedy kiedy tego potrzebujemy. Jeżeli zakupimy układ wysokiej jakości, możliwe jest że będzie on miał obsługę z poziomu smartfona. Dzięki temu ograniczymy działanie webasto do minimum, posiadając pełną kontrolę nad tym urządzeniem. Wadą tego urządzenia jest zużycie paliwa i, co gorsze, prądu z akumulatora. Uruchomienie webasto wymaga od akumulatora zasilania wentylatorów wentylacji oraz wentylatorów chłodnicy, a także zasilenia pompy paliwa. Zbyt długie używanie webasto może doprowadzić do rozładowania akumulatora.

Czy w każdym aucie można zainstalować ogrzewanie postojowe?

Niestety, nie w każdym aucie można zainstalować ogrzewanie tego typu. Wszystko uzależnione jest niestety od elektroniki pojazdu, ponieważ część komputerów pokładowych nie pozwoli na uruchomienie pojazdu gdy odczyt temperatury z silnika wyniesie więcej niż temperatura otoczenia. Problemem może być także uruchomienie nagrzewnicy, ponieważ wiele aut wymaga do tego kluczyka w stacyjce.

Ile kosztuje webasto?

Najtańsze układy to wydatek rzędu 700 złotych, podczas gdy te najbardziej rozwinięte to koszt około 4000 zł. Wszystko zależy od naszych potrzeb. Wiele ogrzewań klasy premium posiada sterowanie za pomocą pilota lub smartfona, a także posiada mikrokomputer, który można zaprogramować na grzanie o określonej godzinie. Warto pamiętać że Webasto, to popularna nazwa ogrzewania postojowego, jak również nazwa firmy produkującej urządzenia tego typu. Montaż tego typu urządzeń lepiej jest zostawić wykwalifikowanym mechanikom w warsztacie samochodowym, ponieważ montaż ingeruje w wiele systemów samochodu. Źle zainstalowane webasto może doprowadzić do awarii, dlatego nie warto ryzykować.

Podobne artykuły