Poliuretanowe tuleje wahaczy – zalety i wady

Klasyczne tuleje zawieszenia są wykonane z metalu i gumy, dzięki czemu dobrze wybierają wszelkie wibracje, których nie wytłumiły amortyzatory czy opony. Amortyzatory tego typu posiadają jednak pewną wadę, którą jest niska trwałość a także duża bezwładność. Między innymi dlatego część aut prowadzi się nieprecyzyjnie.  Tuleje poliuretanowe są trwalsze i dużo sztywniejsze, jednak czy na pewno są lepsze?

Czym są polibusze?

Polibusze to tuleje wahaczy wykonane z poliuretanu. Sam poliuretan jest około 30% twardszy od gumy. Co ciekawe, polibusze odbierają komfort z jazdy, ponieważ utwardzają zawieszenie. Usztywnienie zawieszenia powoduje, że auto prowadzi się dużo lepiej, precyzyjniej. Dużym minusem takiego rozwiązania jest brak komfortu, ponieważ sztywne zawieszenie oznacza brak tłumienia wybojów, co oznacza że będziemy odczuwać każdą dziurę i nierówność bardziej niż zwykle.

Mity o poliuretanie

Faktem jest usztywnienie zawieszenia. Zastosowanie polibuszy usztywnia auto, powoduje że jest dużo bardziej precyzyjne. Co ciekawe, zwiększona wytrzymałość poliuretanu nie sprawdza się na drogach publicznych. Rozwiązanie tego typu pochodzi z rajdów, gdzie auto ma do przejechania kilka krótkich odcinków specjalnych, po których jest w całości sprawdzane i dokładnie myte. Poliuretan w zastosowaniu drogowym będzie miał taką samą wytrzymałość jak zwykłe tuleje gumowo metalowe. Wynika to z faktu, że polibusze będą użytkowane ciągle w ruchu ulicznym, przy czym ich stan nie będzie często kontrolowany oraz nie będą regularnie myte. Tuleje poliuretanowe bardzo nie lubią brudu, przez co ich dłuższy kontakt z kurzem i pyłem doprowadza do ich przedwczesnego zużycia i zniszczenia.
Aby tuleja poliuretanowa była naprawdę trwała i wytrzymała musi być perfekcyjnie spasowana z gniazdem wahacza. Tylko idealne spasowanie może wyeliminować ten problem. Inną sprawą jest także wytrzymałość zawieszenia po zainstalowaniu polibuszy. Zdarza się że wahacz nie wytrzymuje wibracji i pęka, a wszystko przez sztywność tulei. W starszych autach zdarza się także odkształcenie karoserii w związku ze zwiększoną sztywnością. Odkształcenie karoserii może mieć miejsce, gdy “buda” nie jest przystosowana do danej sztywności zawieszenia. Poliuretan powoduje także drgania wewnątrz auta, przez co wszelkie plastiki w wyposażeniu wnętrza mogą zacząć trzeszczeć. Ponadto, diagnoza ewentualnych uszkodzeń amortyzatorów na stacji kontroli pojazdów będzie utrudniona, ze względu na mniejsze tłumienie.

Czy warto stosować poliuretan?

Większość ekspertów twierdzi, że samochody osobowe nie powinny być wyposażone w poliuretan. Większość aut drogowych nie jest przystosowana do posiadania tak sztywnego zawieszenia, co jednak nie przeszkadza użytkownikom samochodów w dostosowywaniu aut do swoich potrzeb. Między innymi dlatego sprawa ta jest bardzo skomplikowana. W teorii, idealnie dopasowane tuleje poliuretanowe powinny być bardziej wytrzymałe od tulei gumowo metalowych a także zwiększać precyzję kierowania. Generalnie, najlepszym rozwiązaniem jest zakup polibuszy w miejsce tulei które najczęściej się wybijają, jednak nie zalecalibyśmy wymiany tulei w zawieszeniu składającym się z jednego wahacza. W zawieszeniach wielowahaczowych można wymienić jedną tuleję, dzięki czemu będziemy mieli zdrowy kompromis.

Koszty

Ceny tulei są uzależnione od producentów, a cena za sztukę zaczyna się już od 60 złotych. Całe komplety polibuszy to koszt około 300 złotych, plus trzeba doliczyć montaż w warsztacie samochodowym. Wybierając polibusze warto zwrócić uwagę na producenta i jego doświadczenie w tej materii. Im większe doświadczenie danej firmy tym większe prawdopodobieństwo, że nasze tuleje będą długowieczne.

Podobne artykuły