Sposoby na naprawę przebitej opony

Nagłe przebicie opony na trasie nie należy do przyjemnych incydentów. Zwłaszcza w sytuacjach, gdy się spieszymy, by pilnie dojechać na miejsce spotkania. Mimo że w ostatnich latach stan techniczny naszych polskich dróg zdecydowanie się poprawił, wielu kierowców narzeka na częstą konieczność zmiany ogumienia. Na szczęście, w przypadku przebicia opony nie zawsze trzeba od razu sięgać po koło dojazdowe. Istnieją doraźne środki, z pomocą których można szybko załatać dziurę w kole. Czy jest to możliwe, zależy od głębokości oraz umiejscowienia przebicia. 

Które opony można, a których nie można naprawiać

Naprawić możemy opony, w których przebicie nastąpiło w strefie bieżnikowej, na powierzchni górnej. Tutaj można zastosować rozwiązania w postaci pianki do opon wraz z dołączonym kompresorem lub załagodzić usterkę sznurem do opon. Uszkodzenia opon o charakterze bocznym nie uda się zażegnać zestawami naprawczymi. Jeśli przebiliśmy oponę w samochodzie z bocznej strony – musimy zainwestować w dojazdówki. Są one w takich sytuacjach zbawienne, dlatego zawsze warto je mieć w samochodowym bagażniku na podorędziu. Zastosowane opony dojazdowe działają na krótki czas, tylko po to, abyśmy mogli w miarę szybko i sprawnie dojechać do punktu wulkanizacyjnego, gdzie zostanie rozwiązany problem i wymienione uszkodzone ogumienie.

Pianka do opon w sprayu

W skład klasycznego zestawu naprawczego wchodzi pianka do opon w sprayu oraz kompresor. Pod wpływem ciepła emitowanego przez kompresor pianka w ekspresowym tempie zastyga i łączy ze sobą fragmenty przerwanej opony. Jest niezwykle praktyczna w stosowaniu i bardzo wytrzymała. Kompresor pozwala szybko napompować koło od nowa, bez konieczności spędzania wielu godzin na poboczu i daremnego wzywania pomocy od innych kierowców biorących udział w ruchu drogowym.

Sznur do opon

Dziurę w oponie zatkać możemy także specjalnie zaprojektowanym sznurem. Pokrywa się go warstwą klejącą. Po umieszczeniu sznura wewnątrz koła operuje się jeszcze charakterystycznym wrzecionem oraz szydełkiem. Jest to metoda naprawcza nieco tańsza od stosowania klasycznego zestawu naprawczego. Trzeba jednak pamiętać, że rozwiązanie w postaci sznura do opon nie załatwia w pełni gruntownej naprawy koła. Nawet, jeśli założymy sznur szybko i sprawnie, to i tak powinniśmy udać się na kontrolę i wymianę koła do wulkanizacji. Każda przebita na drodze opona, jeżeli jest załatana, powinna w niedługim czasie zostać zastąpiona zupełnie nową. Wtedy na nowo zyskujemy absolutne bezpieczeństwo i komfort jazdy.

Podobne artykuły