Diesel czy benzyna? Jaki silnik wybrać dla siebie

Pomiędzy użytkownikami silników wysokoprężnych i silników benzynowych od dawna trwa zimna wojna. Każdy próbuje przekonać drugą stronę do swoich racji i do tego, że jego wybór silnika jest lepszy. Czy faktycznie diesel góruje na benzyną? A może jest odwrotnie? Jaki silnik powinniśmy wybrać dla siebie by być zadowoleni? Postaramy się odpowiedzieć na te pytania i przybliżyć działanie silnika spalinowego.

Działanie silnika spalinowego

Podstawą silnika spalinowego jest spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej w zamkniętym szczelnie cylindrze. To spalanie jest gwałtowne, ponieważ jest to wybuch kontrolowany. Spalanie powoduje przesunięcie tłoka, który w danym momencie wykonuje cykl pracy. Następnie zawór wydechowy otwiera się, a tłok wracając w górę wypycha spaliny na zewnątrz. Zawór wydechowy zamyka się, a otwiera się zawór dolotowy. Tłok przesuwa się w dół zasysając powietrze do cylindra. W tym samym czasie paliwo jest wtryskiwane do dolotu, dzięki czemu tłok zasysa gotową mieszankę paliwowo powietrzną. Zawór się zamyka, a tłok spręża mieszankę. Gdy tłok jest w prawie w najwyższym miejscu, zapalana jest iskra za pomocą świecy zapłonowej. Po tym następuje spalanie mieszanki, czyli kontrolowany wybuch. Jest to cykl pracy czterosuwowej. Obydwa rodzaje silników posiadają ten sam cykl pracy, jednak diesle nie posiadają świecy zapłonowej. Zamiast niej montowane są świece żarowe, które są niezbędne do pierwszego zapłonu, czyli do odpalania silnika. Dalej, silnik generuje tak wysokie temperatury i ciśnienie że mieszanka zapala się samoistnie. Dlatego diesle są silnikami o zapłonie samoczynnym. Oprócz tego, kolejną dużą różnicą w budowie silników jest budowa tłoka. W silnikach benzynowych tłok ma gładkie lub prawie gładkie denko. W dieslach, tłok posiada w centrum denka zagłębienie, w które wpada mieszanka paliwowo powietrzna. W tym zagłębieniu dochodzi do samozapłonu mieszanki.

Diesel czy benzyna?

Zaletą diesla jest niewątpliwie niskie spalanie. Silniki tego typu to znakomite wybory do ciężkiej pracy, polegającej na przemieszczaniu się w długich trasach. Diesle posiadając porównywalną moc do silników benzynowych będą od nich dużo bardziej dynamiczne. Wynika to z ilości dostępnego momentu obrotowego, który w silnikach diesla jest dużo większy od silników benzynowych. Po takim wprowadzeniu można uznać że diesle to świetny wybór, niestety, silniki te nie nadają się na krótkie trasy. Podstawową wadą diesla jest jego powolne nagrzewanie się. Oznacza to, że olej silnikowy powoli się nagrzewa, przez co ciągła jazda na niedogrzanym oleju drastycznie wpływa na trwałość silnika. Dlatego zakup diesla do podróżowania po mieście czy też do dojazdów do pracy jest złym wyborem. Zwłaszcza, gdy do pracy mamy 10 czy 15 minut jazdy samochodem.

Aby zakup samochodu z dieslem był uzasadniony, trasy do pokonania powinny być na tyle długie aby silnik mógł zagrzać się do optymalnej temperatury pracy. Diesle palą więcej paliwa gdy są zimne, zwłaszcza zimą. Kolejnym problemem w dieslach jest ich poziom skomplikowania. Mimo tworzenia coraz bardziej niezawodnych silników tego typu, nadal może zdarzyć się uszkodzenia pompowtrysków, turbiny czy też koła dwumasowego. A to wiąże się z wysokimi kosztami i wizytami w warsztacie samochodowym. Z drugiej strony barykady mamy silniki benzynowe. Są one dużo łatwiejsze w obsłudze mechanicznej, często są bardziej niezawodne od diesli, przy czym nie jest to reguła. Zestawiając ze sobą najbardziej niezawodne silniki benzynowe i diesle, to benzyny wygrywają. Benzyny szybko się grzeją, palą niewiele więcej paliwa, oraz idealnie nadają się do jazdy po mieście. Silniki tego typu nie mają tyle momentu obrotowego, ale z drugiej strony nie są zazwyczaj używane jako konie robocze. A na koniec najważniejsze, silniki benzynowe są ciche, podczas gdy diesle potrafią dość głośno klekotać, zwłaszcza te starsze modele.

Podobne artykuły