Zmiana koła na autostradzie. Praktyczne porady

W sytuacji nagłej awarii opon na autostradzie warto wiedzieć jak prawidłowo wymienić opony, tak aby dalsza jazda była bezpieczna dla kierowcy i innych użytkowników autostrady. Dowiedz się, czym się różni pełnowymiarowe koło zapasowe od koła dojazdowego. Poznaj praktyczne porady, które pomogą Ci w wymianie opon na autostradach w Polsce i Niemczech.

Zmiana koła na autostradzie w Polsce

Autostrady będące drogami szybkiego ruchu posiadają specjalne pasy awaryjne, na których można zatrzymać się i dokonać niezbędnych, prostych napraw. Wymiana koła na autostradzie w Polsce powinna odbywać się na pasie awaryjnym, tak aby nie zagrażać innym uczestnikom drogi. Przy wymianie koła na autostradzie powinny także towarzyszyć odpowiednie czynności, które zapisane są w normach prawa ruchu drogowego

Aby prawidłowo wymienić opony na autostradzie w Polsce należy:

  • Włączyć światła awaryjne i z upewnieniem się, że my oraz nasi kierowcy jesteśmy bezpieczni, wyjść z samochodu – najlepiej od strony barierek, a nie pasu ruchu.
  • Należy odpowiednio osygnalizować miejsce zdarzenia. W tym celu używany jest klasyczny trójkąt odblaskowy, bądź żółte światło ostrzegawcze. Obiekt należy umieścić co najmniej 100 metrów za uszkodzonym pojazdem.
  • W razie poważniejszej awarii dopiero potem informujemy o zdarzeniu odpowiednie służby i zmieniamy uszkodzone koło na pełnowymiarowe koło zapasowe, znajdujące się w bagażniku lub koło dojazdowe Wspólną cechą wszelkich ważniejszych dróg są stawiane wzdłuż nich słupki informujące o odległości od początku określonego odcinka trasy. Niezależnie od kraju są one dość podobne do siebie. Dzięki słupkom można wskazać lokalizację samochodu.

Zmiana koła na autostradzie w Niemczech

Podobnie, jak i w Polsce, wymiana koła na autostradzie w Niemczech odbywa się na pasie awaryjnym, a gdy nie ma takiego wyznaczonego miejsca, najlepiej potoczyć się samochodem, jak najbliżej barierek prawej krawędzi autostrady. Należy bezpiecznie wyjść z auta i ułożyć co najmniej 100 metrów przed samochodem trójkąt ostrzegawczy lub żółte światło ostrzegawcze. Potem można przystąpić do wymiany kół na autostradzie.

Pełnowymiarowe koło zapasowe – jak powinno wyglądać?

Pełnowymiarowe koło zapasowe jest dość ciężkie i zajmuje sporo miejsca pod podłogą bagażnika. Powinno mieć takie same rozmiary i parametry, jak oryginalne koła samochodu. Przepisy zezwalają na krótkotrwałą jazdę na kole zapasowym.

Warto wiedzieć! Jeśli posiadamy opony kierunkowe, koło zapasowe będzie idealnie pasować tylko albo na prawą stronę pojazdu, albo na lewą – w jednym z tych dwóch przypadków bieżnik będzie pracował „do tyłu”. Możemy jechać, ale lepiej unikać szybkich prędkości, zwłaszcza w deszczu. Jeśli mamy koła asymetryczne nie będzie takiego problemu.

Koło dojazdowe – co należy wiedzieć?

Koło dojazdowe natomiast jest lżejsze i zajmuje mniej miejsca niż koło zapasowe. Może mieć i szerokość, i średnicę mniejsze niż oryginalne koła samochodu. Koło dojazdowe pozwala jedynie na powolną jazdę na ograniczonym dystansie – z reguły maksymalna prędkość to 80 km/h.

Podobne artykuły